Denk aan een goede exitregeling
Als je als klant afhankelijk bent van de IT-diensten die de leverancier levert (een vendor lock-in), kunnen er juridische mogelijkheden zijn om af te dwingen dat de leverancier meewerkt aan migratie naar een andere dienstverlener of aan data-export. Procedures zijn echter tijdrovend en kostbaar en als ondernemer zit je daar niet op te wachten. Daarom is het belangrijk om in een IT-contract een goede exitregeling op te nemen. Maak heldere afspraken over wat er moet gebeuren als de overeenkomst eindigt. Het maken van die afspraken is vaak makkelijker als je aan het begin van de samenwerking staat en alle vertrouwen hebt in elkaar dan wanneer zo’n exit al daadwerkelijk in zicht is.
Natuurlijk is een goede exitregeling maatwerk, maar de volgende onderwerpen moeten er in elk geval in terugkomen:
- Toepasselijkheid na afloop van het contract, onverschillig op welke grond de overeenkomst is geëindigd.
- Medewerkingsplicht leverancier om een soepele overgang naar een nieuwe leverancier mogelijk te maken. Personeel moet onverwijld beschikbaar worden gesteld, zeker als het om cruciale systemen gaat voor de klant.
- Teruggave van data (ook in het kader van de AVG), hoe (datamodel) en in welk format? Hoe wordt gecontroleerd dat alle data is aangeleverd?
- Vernietiging van data bij de leverancier (nadat het vorige punt succesvol is afgerond), ook dit mede in het kader van de AVG.
- Verlengd gebruiksrecht, mocht de opzegtermijn bij de huidige leverancier verstreken zijn maar de migratie naar de nieuwe dienstverlener nog niet helemaal afgerond. Ook de verwerkersovereenkomst moet dan blijven voortduren. Zorg in de hoofdovereenkomst voor een werkbare opzegtermijn.
- Afspraken over de kosten van migratie, dataoverdracht en dergelijke. De leverancier zal voor zijn werkzaamheden een redelijke vergoeding moeten krijgen, leg de tarieven alvast vast.
- Beperken van opschortingsrechten: de leverancier mag zijn verplichtingen uit deze exitregeling niet opschorten.