Let op: sinds 28 mei 2022 nieuwe regels voor webshops!
Eerder schreven we al aan welke regels een webshop moet voldoen ter bescherming van de consument, in de blog E...
Door: Lees meerHet internet is geen juridische vrijplaats. Ook voor je online activiteiten zijn er wetten en regels die in acht genomen moeten worden.
Als we bij de basis beginnen: welke domeinnaam kies je? Houd daarbij rekening met andermans handelsnaam en/of geregistreerde merk. Is jouw website bedrijfsmatig, dan is het wellicht raadzaam om zelf je naam en/of logo als woordmerk of beeldmerk (of een gecombineerd merk) te laten registreren.
Vervolgens de inrichting van je website en eventuele webshop: misschien maak je gebruik van een bestaand format, met een gebruikslicentie. Natuurlijk is de content op je website origineel: zelfgeschreven of door een tekstschrijver voor jou geschreven. Geen plagiaat of schending van auteursrecht van een ander. Dat geldt ook voor gebruikte foto’s en ander beeldmateriaal. Dat een afbeelding te vinden is via Google betekent niet dat die ‘rechtenvrij’ is en je die zomaar mag gebruiken op jouw website. Maak eigen beeldmateriaal of huur daarvoor bijvoorbeeld een fotograaf in. Kan dat (nog) niet, kijk dan op verzamelwebsites als Pixabay.com. Lees altijd goed de voorwaarden voor het gebruik van afbeeldingen van dergelijke sites: sommige beelden mogen bijvoorbeeld alleen niet-commercieel gebruikt worden of met vermelding van de naam van de maker. Veranderingen aanbrengen in het werk is doorgaans niet toegestaan. Houd je aan de licentievoorwaarden, ook bij ‘gratis’ licenties.
Een privacyverklaring en cookiemelding mogen ook niet ontbreken op je website.
Voor webwinkels gelden Europese regels, vooral om de consument te beschermen. Meer hierover is terug te lezen op onze pagina over consumentenrechten. Belangrijke onderwerpen daarbij zijn de informatieplichten, het herroepingsrecht en de algemene voorwaarden.
Verkoop je producten zoals alcohol? Vergeet dan de leeftijdscontrole niet.