Consumentenrechten bij internetverkoop
Welke informatie moet aan de klant gegeven worden?
Op de website moeten de volgende gegevens voor een klant gemakkelijk, rechtstreeks en permanent toegankelijk zijn:
- Uw identiteit en adres van vestiging
- Gegevens die een snel contact en een rechtstreekse en effectieve communicatie met u mogelijk maken, waaronder uw mailadres.
- Uw inschrijving in het Handelsregister (incl. nummer)
- Als er een vergunning nodig is voor uw activiteiten: de gegevens over de bevoegde toezichthoudende autoriteit of het centrale loket.
- Als sprake is van een gereglementeerd beroep: de beroepsvereniging of -organisatie waarbij u bent ingeschreven, de beroepstitel en de geldende beroepsregels.
- Indien van toepassing: uw btw-identificatienummer
- Uw algemene voorwaarden
- Eventuele afspraken over het op de overeenkomst toepasselijke recht en de bevoegde rechter
- Of er een extra garantie geldt (anders dan de wettelijke regeling over non-conformiteit e.d.)
- De prijs van uw dienst of product (als die vooraf bekend is)
- De belangrijkste kenmerken van uw dienst of product.
- Indien sprake is van een beroepsaansprakelijkheidsverzekering, de adresgegevens van de verzekeraar.
- Adresgegevens waar een klacht kan worden ingediend, op welke klachten zo snel mogelijk moet worden gereageerd.
- Als u gebonden bent aan een gedragscode of lid bent van een handelsvereniging die voorziet in een regeling voor buitengerechtelijke geschillenbeslechting wordt daarover informatie verstrekt.
- De kosten voor het gebruik van communicatiemiddelen op afstand indien deze op een andere grondslag dan het basistarief worden berekend.
- De wijze van betaling, levering, uitvoering, de termijn waarbinnen u zich verbindt tot levering.
- Als de klant een recht op ontbinding heeft: de voorwaarden, de termijn en de modaliteiten voor de uitoefening van dat recht en een modelformulier. Voor zover van toepassing: het gegeven dat de klant de kosten van het terugzenden van de producten zal moeten dragen.
- Als de klant géén herroepingsrecht heeft: de informatie dat de klant geen recht op ontbinding heeft of de omstandigheden waaronder de klant afstand doet van zijn recht op ontbinding.
- Een herinnering aan het bestaan van de wettelijke waarborg dat de afgeleverde zaak aan de overeenkomst moet beantwoorden.
- De duur van de overeenkomst of wanneer de overeenkomst voor onbepaalde duur is of stilzwijgend vernieuwd wordt, de voorwaarden voor het opzeggen van de overeenkomst.
- Voor zover van toepassing; de minimumduur van de uit de overeenkomst voortvloeiende verplichtingen voor de consument.
- Voor zover van toepassing; het bestaan en de voorwaarden van waarborgsommen of andere financiële garanties die de klant op verzoek van u moet betalen of bieden.
De prijzen die worden vermeld op de website moeten duidelijk en ondubbelzinnig worden aangeduid, met daarbij uitdrukkelijke vermelding of, en zo mogelijk welke, belasting en leveringskosten daarbij zijn inbegrepen.
Deze informatie:
- Wordt op eigen initiatief toegezonden door u
- Is voor de klant gemakkelijk toegankelijk op de plaats waar de dienst wordt verricht of de overeenkomst wordt gesloten.
- Is voor de klant gemakkelijk elektronisch toegankelijk op een door de dienstverrichter meegedeeld adres
- Is opgenomen in de aan de klant verstrekte documenten waarin de diensten in detail worden besproken.
Bovendien moet u de volgende aanvullende informatie te verschaffen als de klant u daar om vraagt:
- Als de prijzen niet vooraf door u zijn vastgesteld, moet u aan de klant de prijs van de dienst of de manier waarop de prijs wordt berekend te verstrekken, zodat de klant de prijs kan controleren.
- Indien er sprake is van een gereglementeerd beroep: een verwijzing naar de geldende beroepsregels en de wijze waarop hierin inzage kan worden verkregen;
- Informatie over uw multidisciplinaire activiteiten en partnerschappen die rechtstreeks verband houden met de dienst en informatie over de maatregelen die u alsdan hebt getroffen om belangenconflicten te voorkomen.