Door: Benne van Leeuwen
De vraag of uw bedrijf nog bestaansrecht heeft, verdient ook nu aandacht
In dit blog van Benne van Leeuwen een aantal handvaten om de financiële en juridische positie van uw bedrijf te beoordelen.
Allereerst: we leven in een vreemde tijd en daarom wil ik ieder oprecht sterkte toewensen en wijsheid om in deze tijd het hoofd koel te houden. Meer dan 50% van de Nederlandse bevolking ondervindt stress van COVID-19. Daar zal zeker ook menig ondernemer bij horen. Daarom past vooraf een hartelijke wens tot gezondheid en wijsheid.
Het Financieele Dagblad besteedde zaterdag 5 september 2020 aandacht aan NOW 3.0. De vraag werd opgeworpen of deze steunmaatregelen nog passend zijn, of dat dit van ondernemingen een “zombie-onderneming” dreigt te maken. Die vraag laat zich begrijpen. Door de steunmaatregelen worden ondernemingen in stand gehouden om zo werkgelegenheid te behouden en ondernemers een goede kans te geven om de onvoorziene ellende van de coronamaatregelen te overleven. Dus allereerst begrip voor een sturende overheid.
Het is echter niet zo dat de overheid het bestuur van de onderneming die ondersteuning krijgt, overneemt. De ondernemer blijft zelf bestuurder van de onderneming en daarmee intern, extern en tegenover een mogelijk toekomstige curator verantwoordelijk. Anders gezegd zal de ondernemer zich ook nu ondanks alle ondersteuning en deels uitstel van betalingen moeten realiseren dat de bijzondere tijd en de bijzondere maatregelen niet met zich brengen dat de eigen verantwoordelijkheid daarmee vermindert.
Ondernemers zullen zich dus steeds de vraag moeten blijven stellen of de onderneming nog bestaansrecht en continuïteit heeft. Om aan deze verantwoordelijkheid wat meer handen en voeten te geven, heb ik een aantal vraagpunten op een rijtje gezet. Vraagpunten die elke ondernemer zich regelmatig zou moeten stellen, zeker in deze crisistijd, maar ook in andere tijden.
Stappenplan om de vraag te beantwoorden: Is mijn onderneming nog levensvatbaar?
Wellicht kunt u met een deel van de onderneming succesvol doorgaan. Dan kan in dat scenario ook een faillissement een middel zijn voor een nieuwe toekomst. Daar zullen dan zorgvuldig stappen voor gezet moeten worden, die geheel bedrijfsspecifiek beoordeeld moeten worden.
Hieronder volgen een aantal zaken (in willekeurige volgorde) die u ten minste in kaart moet brengen:
Uitgaande van een doorstart door faillissement zullen een termsheet, vooraf opgesteld als kader voor de overname na faillissement, en afstemming met de curator daartoe van groot belang zijn. Zo’n termsheet geeft houvast en zekerheid en zorgt ervoor dat u vooraf zaken goed geregeld hebt, zoals vermogensbeschrijving, taxatie, financiering en overname personeel.
Het voorgaande is slechts een globale duiding van actiepunten en vraagt natuurlijk nadere uitwerking en begeleiding, afhankelijk van de aard en de omvang van de onderneming en hetgeen wordt beoogd.
VLDW Advocaten is u graag behulpzaam bij het in kaart brengen van uw situatie en uw mogelijkheden. U kunt contact opnemen met onze advocaat ondernemingsrecht Benne van Leeuwen.